Reizen

The Pearl Lagoon (inheemse steden in Nicaragua)

Pin
Send

Grote uitgestrekte waterpartijen, paradijselijke eilanden, inheemse dorpen en de meest verborgen schoonheid van de Nicaraguaanse Atlantische Oceaan wordt in dit gebied weinig bezocht door toeristen, ik weet niet of ik een panga of boot om er te komen, of waarom voor zijn kust het juweeltje van dit land is, Klein maïseiland.

Noordelijke steden

De Pearl Lagoon

Wanneer je op zo'n plek aankomt, is het vreemd om te zien dat Spaans niet de meest gesproken taal is, zo niet Miskito of de Creoolse. Laatstgenoemde heeft zijn oorsprong in de noodzaak om te kunnen communiceren tussen Europeanen en inwoners van de plaats, vaak om uit te wisselen of te ruilen, hoewel Spaans om te communiceren met mensen die van buiten het land komen nog steeds de voorkeurstaal is.

Oost-Nicaragua overheerst mensen van kleur, afkomstig van de uitwisseling van slaven of hun eilanden, en waar wegen nauwelijks bestaan ​​voor de hoeveelheid rivieren en mangroven Ze bewonen het. Mensen die aan de kust wonen, verplaatsen zich voornamelijk per boot of panga en hun levensonderhoud is in veel gevallen gebaseerd op vissen, mogelijk het belangrijkste middel van bestaan. Tegenwoordig is toerisme, behalve op Corn en Little Corn Island, slechts een klein deel van de economie, maar net als al het andere ontwikkelt de vooruitgang geleidelijk projecten van grote hotelketens die de komende jaren zullen verschijnen.

Miskito-steden

We beginnen vanaf Managua tot de tak in een bus van een oude Amerikaanse lijn. De bus heeft nog steeds die "retro" tekens in het Engels uit de jaren 60 of 70 bewaard en dat doet je denken aan hoeveel verhalen hier en daar je deze bus hebt gezien. Tijdens de reis konden we luisteren naar het gesprek van de chauffeur, een stukje van de plaats, dat zei dat het een goede zaak was om met een vriend af te spreken om in het niets te stoppen en vanuit deze graanschuur kon ik toeristen beroven. Het personage in kwestie idool van Real Madrid voor de stickers die hij op het raam had, moet niet beseffen dat we de taal van het moederland spreken, dat hoewel we niets zeiden, we helemaal alert waren.

Na 5 of 6 uur, al bij zonsopgang, kwamen we aan bij El Rama, waar we, zodra we uitstapten, in de rij moesten staan ​​om de veerbootkaartjes te kopen om Bluefields, de belangrijkste haven van oostelijk Nicaragua. In slaap en geduldig kochten we de kaartjes en wachtten in een wachtkamer met een kleine televisie om het moment op te vrolijken, hoewel het enige wat in me opkwam was een goed bed te vangen.

Zodra het ochtendgloren was, namen we de boot naar Bluefields, waar we halverwege de reis konden zien dat een ander schip van dezelfde lijn vorige week was gezonken, we zijn al met schrik en goed uitzicht, ik weet niet hoe we het doen, maar we zien altijd iets vreemds. Eenmaal in Bluefields, een stad met heel rechtvaardige charme, namen we een andere boot en schoten omdat deze mij raakt, richting de Pearl Lagoon.

Bluefields

Het duurt ongeveer anderhalf uur, genoeg tijd om bepaalde delen van ons lichaam te modelleren sinds we met de vierkante ezel aankwamen, wat een mooie stoel voor de panga's, en wat een vreugde om de haven te zien, goede kleine deur, toen we op onze bestemming aankwamen. Toevallig ontmoetten we een van de eigenaars van de weinige hotels in de omgeving, Fred Ulrich, die ons vergezelde naar zijn hotel, een comfortabele plek met een prachtige hut aan de lagune. Verrassend genoeg waren we in augustus de enige klanten van het hotel, dus behandelden ze ons als koningen. Er was geen nacht zonderTonas, het typische bier van Nicaragua.

Pearl Lagoon

Helaas had de Pearl Lagoon in die tijd, augustus 2011, te lijden gehad van voldoende giftige vervuiling om zijn ongelooflijke blauwe kleur een kleine vuile zee te laten worden, bedekt met dode vis.

Hiermee, en beginnen dat baden of bepaalde wateractiviteiten volledig ontmoedigd was, zwemmen met de drieogige vissen van de Simpsons is niet van ons, we besloten om de dorpen te bezoeken Miskitos rond.

Noordelijke steden

De volgende dag namen we een panga naar het noorden, waar de belangrijkste Miskito-dorpen zijn. Vreemd genoeg, als we naar de panga gaan, vinden we reddingsvesten en regenjassen gesponsord door "Het eiland van beroemdheden", het programma van het meest orpilerende kanaal in Spanje, Telecinco, met zo'n gecultiveerd programma en in staat om neuronen te stelen. Het lijkt erop dat een jaar geleden een populaire tv-show is opgenomen.

We werden getroffen door geen contact met een toerist gedurende de drie dagen dat we in de lagune liepen, misschien vanwege het relatieve isolement of het probleem van vissen, maar toen we de Miskito-dorpen bereikten, hadden we het geluk om een ​​cultuur en een manier te zien van het leven buiten het toerisme, heel anders dan op andere plaatsen in Nicaragua en misschien dichter bij andere landen of eilanden van het Caribisch gebied. Een bezoek aan deze dorpen is een absoluut aan te raden activiteit.

Pearl Lagoon

Toen we eenmaal genoten van de Miskito-dorpen en drie dagen geen vis probeerden, besloten we naar Little Corn Island te gaan, een perfecte plek om te duiken tussen hamerhaaien, maar dit is weer een reis en het is een ander verhaal. Javier Blanquer

Praktische gegevens

Wanneer te gaan

Als de giftige lozing in de lagune doorgaat, nemen de opties of activiteiten die erin moeten worden uitgevoerd drastisch af, dus het is noodzakelijk om de toestand ervan te waarborgen. Als het er goed uitziet, kun je in de lagune kajakken, de sleutels bezoeken, de Miskito-dorpen en natuurlijk een goed bad nemen.

Hoe te komen

Er zijn twee manieren om La Laguna de las Perlas te bereiken. De eerste en goedkoopste is om een ​​bus te nemen van Managua naar El Rama en vervolgens een veerboot naar Bluefields. Eenmaal in Bluefields neemt u een andere boot naar de Pearl Lagoon. De tweede optie is om een ​​vliegtuig naar Bluefields te nemen en vervolgens een boot naar de lagune, maar deze optie is een beetje duurder maar veel comfortabeler. De waarheid is de beste optie.

Wat te dragen

Afgezien van een goed kussen voor de panga, wat je in je rugzak draagt, plus een zwempak.

Waar te slapen

In Casa Ulrich, een hotel waar we fenomenaal werden behandeld.

Reisverzekering

Voor een dergelijke reis kunt u het beste een verzekering afsluiten. IATI biedt ons een aanbod voor volgers Reis gratis. Reizen stelt u niet vrij van een ongeval, een arts, een transfer of medicatie. Speel het niet, controleer de reisverzekering door op de banner te klikken en je krijgt een 5% in uw verzekering om gratis een reislezer te zijn. Klik hier voor meer informatie.

Video: De mooiste duikplekken in Nicaragua (Juni- 2020).