Reizen

Kruising en hemelvaart naar de Mallo de Acherito in de Pyreneeën

Pin
Send

Afgelopen zomer waren we rond de Vallei van Hecho en Ansó in Huesca om de hemelvaart naar de Malon de Acherito in een rustig plan en nacht in de bergen. Een piek van weinig technische moeilijkheid dat het beklimmen vanuit de Indeed Valley wat extra inspanning vereist en op sommige plaatsen gebruik maakt van de handen.

Kruising en hemelvaart naar de Mallo de Acherito - Pyreneeën

de Acherito-gaas (2374m) het is een berg gelegen in het noordwesten van de provincie Huesca in het hart van de Pyreneeën. Zijn nabijheid met Navarre maakt veel van de paden zoals die van Linza onderdak Ze komen het meest voor, de laatste is de normale route.

De route begint bij de samenvloeiingen van de kloven van Acherito en Aguas Tuertas, net aan het einde van de weg die vertrekt van Hecho naar de Jungle van Oza. Uiteindelijk draait de weg oostwaarts via GR-11 naar het mijnhoofdkwartier.

Kruising en hemelvaart naar de Mallo de Acherito (Pyreneeën)

In ons geval vertrekken we 's nachts na aankomst op een late vrijdag. Het doel was om naast te slapenIbón de Acherito omdat het nauwelijks minder is dan 2 uur van de weg. Het slechte ding dat we 's nachts allemaal zo deden en we konden nauwelijks genieten van het landschap. Natuurlijk keken we helemaal naar onze voeten, gezien het grote aantal padden dat op het pad lag.

De nacht in de Ibón de Acherito Het was best comfortabel. Er was niemand anders dan wij en de eerste lichtstralen lieten ons vroeg opstaan. Tijdens de nacht zorgde de zomerse dauw ervoor dat de winkel aan de buitenkant nat werd, waardoor we wat langer moesten wachten om het droog in de zak te kunnen houden.

Nadat we alles in de rugzak hebben opgeslagen, beginnen we aan de route om de top van de Malon de Acherito te bereiken. In plaats van het normale pad te volgen, via de Barranco de Acherito-dolmen, wijken we tijdelijk af langs de rechteroever van de Pic de la Chourique, al op Frans grondgebied. Om dit te doen was gewoon om de te zien Aguila S. d'Ansabère, een scherpe punt van rots geschikt voor de dappersten.

Kruising en hemelvaart naar de Mallo de Acherito (Pyreneeën)

We draaiden ons om na het zienAguila S. d'Ansabère en we rok de Pic de la Chourique tot aan een herdershut en vandaar naar het Acherito ravijn dolmen.

Tussen dePic de la Chourique en de Acherito Mallo we lopen tussen grote rotsen tot we scherp naar links draaien en beginnen een redelijk steile stenen oprit te beklimmen. In eerste instantie lijkt het erop dat we in een verticale muur zullen eindigen, maar als we een overduidelijke zigzag omhoog gaan, zullen we de stap bereiken waar we wat hand moeten leggen, maar met weinig moeite, tenzij we wat duizeligheid hebben.

Eenmaal boven zien we deAguila S. d'Ansabère en links van ons, nauwelijks zichtbaar, zullen we de Acherito Mallo hebben die op dit moment onneembaar lijkt vanwege de verticale rotswanden aan deze zijde.

Kruising en hemelvaart naar de Mallo de Acherito (Pyreneeën)

We nemen de weg naar links gedurende 10 minuten totdat we weer iets meer naar links draaien (nooit naar rechts) en de weg nemen die ons rechtstreeks naar de top van de Acherito Mallo.

In het begin zullen we een aantal stappen een beetje hebben, waarbij het plaatsen van de handen het meest geschikt is, hoewel de moeilijkheid niet groot is. Het is zeer betaalbaar en het tempo is slechts 10/15 meter. De rest gaat een smal pad op totdat je dezelfde top van de bereikt Acherito-gaas (2374m).

De uitzichten zijn erg goed en het is de moeite waard om hier een tijdje te zijn, waar we vroeger lunchten en zelfs een dutje deden.

Kruising en hemelvaart naar de Mallo de Acherito (Pyreneeën)

Om naar beneden te gaan doen we het via de Acherito boomgaard heuvel, een zeer comfortabele afdaling en normale stijgingsroute als we uit het asiel van Linza komen. Eenmaal in de heuvel vervolgen we het pad door naar de te kijken Schuim van Gamueta van 2306m.

Op ongeveer 2160 meter hoogte draaiden we scherp naar links om een ​​ravijn in te gaan dat onmogelijk zonder touw leek te kunnen. Er is een kleine stap die pas duidelijk is als hij hem vindt. Dit genomen, is de afdaling ietwat stenig maar veilig.

Eenmaal beneden, in plaats van direct naar het begin van de route te gaan waar we de auto hadden, besloten we om de tent op te zetten en nog een dag van de berg te genieten. Morgen zou nauwelijks een route van 1 uur zijn en slapen op dit soort plaatsen is een voorrecht.

Praktische gegevens

Hoe te komen

De ibón de acherito en de Malon de Acherito liggen ten noorden van Huesca, in het gebied van Oza, in de buurt van de stad Hecho. De uitgang, parkeren van de mijn, van de route ligt op 25 minuten of 16 km van het stadscentrum.

Waar te slapen

Het kan kamperen naast ibón wanneer je de winkel in de schemering opzet en bij het ochtendgloren uithaalt. Het is een rustige en tegelijkertijd idyllische plek, dus als je kampeert, zorg er dan voor dat het zo blijft.

Een andere optie is om te slapen op de camping van de Selva de Oza of het Hotel Castillo d'acher.

Wat te dragen

In de zomer

• Zomerpantoffels, kort is mogelijk. In mijn geval droeg ik een aantal Adidas Terrex GTX, ze zijn een pass
  • T-shirt met korte mouwen en korte mouwen
  • Gepolariseerde zonnebril en pet
  • Bescherming tegen de zon
  • Water in hoeveelheid en voedsel, wat 5 uur oversteken zal zijn

In de winter

• Lange winterbroek, thermoshirt en fleece
  • Pet en handschoenen (één paar)
  • Primaloft of veren
  • Regenjas of derde laag voor wind of regen
  • Lange laarzen en wintersokken
  • Stijgijzers en ijsbijl
  • Beenkappen. Hier is een goed voorbeeld van Legging en oog met maat.
  • Rugzak van minimaal 30 liter
  • Trekkingstokken
  • Kaart /GPS. Zonder dit, kom zelfs niet opdagen. Als GPS is onze aanbeveling Garmin GPS 64